Dłoń owinięta centymetrem krawieckim
Prospołeczność

Fashion Checker – w służbie etycznej mody

Największe światowe koncerny odzieżowe bardzo często deklarują się i reklamują jako etyczne. Śledztwa organizacji prospołecznych ujawniają jednak, że równie często to tylko frazesy. W rzeczywistości, w wielu fabrykach odzieżowych panują niegodne warunki pracy i płacy. Brakowało jednak dotąd zbiorczego narzędzia do weryfikacji etyki marek modowych. Na szczęście właśnie powstał Fashion Checker!

Fashion Checker to wyszukiwarka marek odzieżowych, gdzie znajdziesz informacje na temat tego, jak traktują one pracowników szyjących dla nich odzież. Wystarczy, że na stronie internetowej https://fashionchecker.org/pl wpiszesz w pole wyszukiwarki nazwę marki, którą chcesz sprawdzić, lub wybierzesz ją z listy i za pomocą jednego kliknięcia możesz zweryfikować jej etyczne deklaracje.

Dziś, w stale uaktualnianej bazie tego narzędzia znajdziesz ponad 100 światowych firm odzieżowych z 14 krajów. Są to m.in. H&M, Zara, Primark, GAP, Nike, Adidas, New Balance, Hugo Boss, Esprit, s. Oliver, Puma, Reebok, C&A, Calzedonia i Asics, a także polski LPP (właściciel Reserved, Mohito, House, Cropp, Sinsay).

Wyszukiwarka Fashion Checker (https://fashionchecker.org/pl/)


Fashion Checker – jak działa?

Gdy w wyszukiwarce Fashion Checker klikniesz w nazwę marki z listy, możesz zapoznać się z przejrzyście zaprezentowanymi danymi na temat firmy. Można zauważyć, że często wielomiliardowy roczny przychód koncernów odzieżowych kontrastuje z informacją, iż nie chcą one podawać do wiadomości publicznej, czy wypłacają swym pracownikom godną płacę. A więc taką, która nie tylko wystarczy na przeżycie. A to zdecydowanie byłby fakt, którym można by się pochwalić w świetle reflektorów.

W zestawieniach Fashion Checker znajdziesz także ocenę transparentności łańcucha dostaw, a więc czy marka publikuje oficjalne informacje o nazwach i adresach swoich fabryk oraz dane na temat swoich pracowników (m.in. odsetek kobiet i mężczyzn w ogólnej liczbie zatrudnionych, dane dotyczące wysokości płac, czy obecności związków zawodowych w fabryce). Sprawdzisz także, czy konkretna marka złożyła publiczne zobowiązanie do wypłacania godnej płacy pracownikom i przyjęła konkretny plan działania.


Koniecznie wyszukaj teraz swoją ulubioną markę w Fashion Checker i sprawdź, czy zarobki osób, które szyją Twoje ubrania, wystarczają im na godne życie!


Wyzysk na zapleczu?

Koncerny odzieżowe mogą wydawać krocie na akcje charytatywne lub reklamowe promujące ich etyczność, a także publikować opasłe tomy raportów o działaniach na rzecz społecznej odpowiedzialności biznesu (Corporate Social Responsibility, CSR). Gdy jednak spojrzymy na zaplecze tej lśniącej witryny, to, jak ujawniło to już wiele śledztw organizacji prospołecznych, odkryjemy tam prawdziwą skalę niegodnych warunków pracy i życia, a często nawet wyzysku pracowników.

Jeśli bowiem marki odzieży sprzedające na całym świecie nie są w stanie oficjalnie zapewnić godnego zarobku pracownikom szyjącym dla nich w krajach rozwijających się, ale i w Europie Wschodniej, to czy możemy poważnie traktować publiczne deklaracje przedstawicieli tychże marek na temat ich etyczności i odpowiedzialności?

Codziennie blisko na swoich ciałach nosimy ubrania wyprodukowane przez ludzi w fabrykach odzieżowych. Pokażmy, że ich los jest także bliski naszym sercom!

Dlatego tak ważnym narzędziem jest Fashion Checker! Służy on bowiem temu, żebyśmy my, jako konsumenci, mogli szybko znaleźć rzetelną informację na temat warunków pracy w fabrykach konkretnej marki, a przez to byli w stanie świadomie zadecydować, którą z firm chcemy wspierać finansowo swoimi zakupami.

Okazuje się bowiem, że deklaracje koncernów odzieżowych a realia pracy i życia ich pracowników dzieli przepaść! A pandemia koronawirusa dodatkowo zaostrzyła ten problem.


Pandemia wyzysku

Pandemia koronawirusa odbiła się bardzo negatywnie na sytuacji pracowników zatrudnionych w przemyśle odzieżowym, co ujawnia raport „Płace pod lupą”, opublikowany wraz ze startem strony Fashion Checker we wrześniu 2020 r. Raport ten, jak i strona z narzędziem, zostały stworzone przez organizacje prospołeczne zrzeszone w Clean Clothes Campaign (w której Polskę reprezentuje Fundacja Kupuj Odpowiedzialnie – współautor raportu). Dane w nich zawarte opierają się na wywiadach przeprowadzonych w 2019 i na początku 2020 r. z prawie pół tysiącem pracownic i pracowników fabryk szyjących ubrania w Chinach, Indonezji, Indiach, na Ukrainie i w Chorwacji.


Raport „Płace pod lupą” w pdf możesz pobrać ze strony Fundacji Kupuj Odpowiedzialnie:
https://www.ekonsument.pl/materialy/publ_680_raport_ccc_pl.pdf

Raport „Płace pod lupą” (Fundacja Kupuj Odpowiedzialnie, wrzesień 2020 r.)

Okazuje się, że podczas kryzysu spowodowanego przez Covid-19, takie globalne firmy jak C&A, Levi Strauss & Co., Primark, Esprit, Arcadia (marki Dorothy Perkins i Topshop) , Bestseller (marki Vero Moda i Only), Camaieu, TJX (outlety T.J. Maxx) oraz Walmart (Asda George), wstrzymywały wiosną 2020 r. płatności za zrealizowane zamówienia, żądały zniżek za bieżące zamówienia i anulowały przyszłe zamówienia dla swoich fabryk.

Dopiero po nagłośnieniu tego procederu przez organizacje prospołeczne walczące z wyzyskiem w przemyśle odzieżowym, niektóre z wymienionych marek ogłosiły, że zapłacą pracownikom za wykonaną przez nich pracę. To, co dla marek było jedynie „kryzysem wizerunkowym”, stało się prawdziwą tragedią dla milionów pracowników fabryk.

W sytuacji, gdy dotychczasowa płaca nie starczała na godne życie, a nagle i jej zabrakło – ludzie ci z dnia na dzień pozostali bez środków do życia.


Etyka, nie etykietka!

Kryzys związany z pandemią koronawirusa obnażył więc puste obietnice deklarowanej etyki określonych marek. Z szumnie głoszonych postulatów etycznych została tylko etykietka z ich logo jako dowód w sprawie nieetycznej mody.

My, konsumenci, możemy jednak pokazać markom, jak oceniamy ich działania pod względem etycznym. Wspierajmy naszymi zakupami te firmy odzieżowe, które godnie płacą swoim pracownikom, a w kryzysie wykazują dbałość o nich. Pokażmy markom, że dla nas etyka to nie pusta etykietka i dajmy im do zrozumienia, co znaczy dla nas odpowiedzialność, solidarność i troska o los drugiego człowieka.

Pokażmy markom, jako konsumenci, że etyka to nie pusta etykietka i co dla nas znaczy odpowiedzialność, solidarność i troska o los drugiego człowieka.

Ponieważ większość swoich fabryk światowe koncerny odzieżowe przeniosły do krajów rozwijających się, codziennie blisko na swoich ciałach nosimy ubrania wyprodukowane przez ludzi tam pracujących. Pokażmy, że ich los jest także bliski naszym sercom!