Kultura

Be a Lady They Said – kobiecy wideomanifest

W Dniu Kobiet nie sposób nie wspomnieć o wideo „Be a Lady They Said”, które od premiery 23 lutego 2020 r. obejrzało do dziś ponad 8 milionów widzów i które stało się popularnie udostępnianym i komentowanym viralem. Skąd tak duże zainteresowanie? Ten dosadny film w niecałe trzy minuty porusza temat znajomy chyba większości kobiet.

Tekst, który recytuje w filmie Cynthia Nixon (znana z serialu „Seks w wielkim mieście”), to wiersz poetki Camille Rainville opublikowany w 2017 r. na jej blogu Writings of a Furious Woman. Wiersz stanowi listę sformułowań, które są komunikowane kobietom przez członków rodziny, znajomych i nieznajomych, a także te, które sączą się z mediów i reklam.

Są to komentarze na temat wyglądu, zachowania i stylu życia kobiet. Są one krytykujące i żądające dopasowania się do określonych norm i wzorców w społeczeństwie. Oto fragment, od którego zaczyna się wiersz:

„Bądź damą, mówili. Twoja spódnica jest za krótka. Twoja spódnica jest za długa. Twoje spodnie są za obcisłe. Nie pokazuj ud. Nie pokazuj piersi. Nie pokazuj pępka. Nie pokazuj dekoltu. Nie pokazuj bielizny. Nie pokazuj ramion. Zakryj się. Zostaw coś wyobraźni. Ubieraj się skromniej. Nie kuś. Mężczyźni nie potrafią się kontrolować. Mężczyźni mają swoje potrzeby. Wyglądasz niemodnie. Wyluzuj. Pokaż trochę ciała. Wyglądaj sexy, bądź gorąca. Nie prowokuj. Sama się o to prosisz. Noś czerń. Noś obcasy. Jesteś zbyt wystrojona. Jesteś zbyt rozebrana. Nie noś tych dresów. Wyglądasz jakbyś się zapuściła”.

Obejrzyj całe video:

Oficjalne wideo „Be a Lady They Said”


Cały paradoks polega na tym, że te społeczne i medialne komunikaty są ze sobą sprzeczne. Powodują one także polaryzację ideału kobiety – jak w kompleksie madonny i ladacznicy. Wszystkie jednak mają na celu wywołanie na kobietach presji, by zachowywały się w określony sposób, czyli zgodny z oczekiwaniami innych.

Po obejrzeniu filmu nachodzi nas taka refleksja, że jakkolwiek przedstawiony w nim problem dotyczy kobiet, to jednak takiej presji społecznej poddawani są również mężczyźni. Im mówi się z kolei: „Bądź głową rodziny. Zarabiaj pieniądze. Chłopaki nie płaczą. Nie noś różowych koszul. To niemęskie. Kobiety lubią twardych mężczyzn”. I tak dalej.

Wspomnieć należy przy tym, że te sprzeczne komunikaty słyszymy zarówno od kobiet, jak i mężczyzn – stereotypy są powielane bez względu na płeć. A przecież osoby, które wypowiadają te słowa i chcą sterować naszymi decyzjami, nie przeżyją za nas naszego życia. Nie zatracajmy więc siebie.

Bo inaczej prorocze będą słowa z wiersza: „Bądź niczym. Bądź mniej niż niczym”. A w wideo pojawia się wtedy zanikająca linia życia…

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *